dez 22 2013

Problemas e Soluções: Kega Fusion não passa de 30~32 fps em tela cheia no Windows 8.1

Este é um problema que afeta o emulador Kega Fusion em sua última versão (3.64) e possivelmente em versões anteriores. No meu caso, tudo estava bem no Windows 8, mas ao fazer o upgrade para o Windows 8.1 o problema apareceu. Não importa que configurações sejam feitas no Kega Fusion, ao alternar para o modo de tela cheia o emulador não consegue exibir mais que algo entre 30 e 32 frames por segundo.

Depois de muitas tentativas frustradas, a solução acabei encontrando aqui. Tanto o primeiro quanto o segundo método funcionam. Reproduzo a solução aqui, apenas para o caso da fonte original acabar desaparecendo:

Microsoft uses some compatibility in Windows 8 and Windows 8.1 for all DirectDraw (DirectX 5-7) applications running in fullscreen mode.
Compatible called DisableMaxWindowedMode, because of this compatibility fullscreen mode does not work properly.

Flip flags are ignored in this mode, but the flip will still occur resulting in low FPS. Because of this, you get no more ~ 33FPS.There are 3 options how to return the normal FPS in fullscreen mode:

1. Using the Microsoft Application Compatibility Toolkit

  • Install Microsoft ACT – http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=7352
  • Run the Compatibility Administrator (32-bit)
  • Select New Database (1) and press Fix
  • Fill in the vendor name and the program name, as well as the location of the program. Press next.
  • Press Next again.
  • Select fix DXPrimaryEmulation
  • Click Parameters, enter: -DisableMaxWindowedMode and press OK.
  • Press Next.
  • Press Finish.
  • Press Save, select the database name and save location.
  • Press File – Install

30 FPS before fix – http://abload.de/img/psychoballs_30i3y10.png
120 FPS after fix – http://abload.de/img/psychoballs_120fmyki.png

2. Use a modified ddraw.dll

I disabled in ddraw.dll problematic compatibility DisableMaxWindowedMode

The archive contains two dll for Windows 8 and Windows 8.1 – Windows_8_8_1_DDRAW_FPS_FIX.zip (mirror link)

Installation: copy ddraw.dll in the game folder.

Note: Fraps does not seem to work with ddraw.dll proxy, use other programs to monitor FPS, such as MSI Afterburner OSD.

31 FPS before fix

http://abload.de/img/willrock_31z5yu4.png

60 FPS after fix (Vsync)

http://abload.de/img/willrock_60ymzw7.png

201 FPS after fix (No Vsync)

http://abload.de/img/willrock_201z2air.png

3. Call SetAppCompatData

If you have the source code, you must use the function – SetAppCompatData to disable DisableMaxWindowedMode.

For example:

{
HMODULE hDDraw = LoadLibrary(_T(“ddraw.dll”));
if(hDDraw)
{
SetAppCompatDataFunc SetAppCompatData = (SetAppCompatDataFunc)GetProcAddress(hDDraw, “SetAppCompatData”);
if(SetAppCompatData)
SetAppCompatData(12, 0);
FreeLibrary(hDDraw);
}
}

Function SetAppCompatData, must be used before the function SetCooperativeLevel.

Hopefully Microsoft will release an update that will fix this problem.

Espero que a Microsoft realmente resolva o problema com uma atualização. Ou ainda que o Snake, autor do Kega Fusion, lance logo a versão 3.65 corrigindo também este problema.

Kega Fusion executando o Out Run, do Mega Drive
Kega Fusion executando o Out Run, do Mega Drive

Link permanente para este artigo: https://www.skooterblog.com/2013/12/22/problemas-e-solucoes-kega-fusion-nao-passa-de-3032-fps-em-tela-cheia-no-windows-8-1/

Deixe um comentário

11 Comentários em "Problemas e Soluções: Kega Fusion não passa de 30~32 fps em tela cheia no Windows 8.1"

Notificar sobre
avatar
Ordenar por:   mais novos | mais velhos | mais votados